Ako písať knihu - rady, tipy a najčastejšie chyby
Na úvod tohto príspevku
by som vás rada privítala na mojom osobnom blogu. Rozhodla som sa napísať
článok, ktorý by hádam niekomu z vás mohol trochu pomôcť. Jedná sa o komplexné
zhrnutie poznatkov z nedávneho seminára s názvom Ako vydať knihu a najčastejšie
chyby v rukopisoch, na ktorom som sa zúčastnila nedávno v Bratislave
pod vedením autorky pani Gabriely Revickej v spolupráci s uznávanou jazykovou
korektorkou pani Evou Melichárkovou. Bolo mi potešením, že som sa k tomuto
druhu eventu vôbec dostala a aj za to vďačím mojej milej čitateľke Katke,
ktorá mi o seminári napísala.
O písaní textov
sa učím prakticky od trinástich. Odvtedy sa písaniu venujem, viac či menej,
intenzívnejšie či pozvoľnejšie. Jedno vám poviem – nikdy nebudete vedieť
všetko. Slovenčina je jedným z najťažších a najkvetnatejších jazykov vôbec.
Do bodov vám zhrniem, čo som sa zatiaľ naučila, hoci viem, že toho učenia bude
ešte veľa. Preto budem článok postupne aktualizovať a podľa potrieb
prepisovať. Takisto je tu prosba na vás. Ak ste v článku niečo nenašli,
alebo máte otázky, sem s tým! Píšte do komentára, alebo na môj mail – diaries.by.dolce@gmail.com
1. Prvá veta
by mala zanechať v čitateľovi dojem. Niektorí tvrdia, že je to reklama pre celú
knihu. Môj názor je – áno, prvá veta, respektíve prvá kapitola by vo vás mala
vyvolať pocity typu – toto musím
prečítať! Lenže zopárkrát sa mi už stalo, že ten správny dej sa začal vyvíjať
niekde v strede, alebo pri konci a môj celkový feeling z knihy bol
dobrý, možno až skvelý. Čiže bod číslo jedna je výnimka, ktorá potvrdzuje
pravidlo. Rovnako ako by sme nemali súdiť knihu podľa obalu, nemali by sme
súdiť text podľa prvej vety. Je však žiadané začať svoje dielo zaujímavo.
2. Dynamický dej.
Nikto nemá rád omáčky, vatu, alebo akokoľvek si túto okrasnú textovú zbytočnosť
pomenujete. Latinsky povedané, in medias
res, alebo náhle vpadnutie do deja. Autor musí nabudiť čitateľa a „vcucnúť“
ho do hlbín svojho diela.
Dynamiku
deja vieme docieliť: Striedanie dlhších a kratších viet.
Menej ukazovacích a privlastňovacích zámien (ten, tá, to, moje, tvoje, naše...)
– sú považované za vatu a je to jedna z najčastejších chýb mladých
autorov. Menej podraďovacích viet a súvetí. Nekomplikovať zbytočne text s neuveriteľne
dlhými vetnými súvetiami, v ktorých sa čitateľ stráca. (Namiesto: Išla som
po chodníku, ktorý bol kľukatý, aby som si skrátila cestu domov. //
Zjednodušene: Išla som po kľukatom chodníku. Krátila som si cestu domov.)
Takisto je potrebné zjednodušiť dialógy. Nie je nutné písať ku každej priamej
reči uvádzaciu vetu. Niektoré priame reči nechajte „holé“. Verte svojmu
čitateľovi, ak číta pozorne, nestratí sa.
(„Musíme sa porozprávať,“ povedal
Michael.
„Dobre. O hodinku,“
odvetila som.
„Ale ja sa chcem rozprávať hneď!“ zamračene
odvrkol.
Zjednodušene:
„Musíme sa porozprávať,“ povedal Michael.
„Dobre. O hodinku.“
„Ale ja sa chcem rozprávať hneď!“)
3. Zachovanie reálií.
Čítajte po sebe, alebo píšte pravidelne. Nie je nič horšie, ako keď má hlavný
hrdina v prvej kapitole modré oči a v štvrtej ich má hnedé. Píšte
si autorský denník – názov diela, žáner, približná anotácia, dejová osnova, a reálie,
teda mená hlavných i vedľajších postáv, ich výzor, charakterové črty...
Jednoducho v tomto smere musíte byť puntičkár ako Monk. Odfláknuté dielo
čitateľ chytí a s pohoršením zavrie do temnej komnaty literárnych
paux pas. Môj tip znie: Pripravte si svoje „hviezdne“ obsadenie – každú postavu
si predstavujte ako nejakú verejne známu osobnosť, herca, speváka, modela,
moderátora.... Tým pádom sa vám znižuje riziko pomýlenia sa v opisoch vizuálu.
Čo sa charakteristiky týka, toto už bude na vašej precíznosti.
4. Veľa čítajte.
Naozaj veľa. To, že ste prečítali celú Harry Potter sériu z vás nerobí
zapálených čitateľov. Siahnite po viacerých žánroch. Urobte si obraz o literatúre
„vtedy“ a o literatúre „dnes“. Ja som čítala, odkedy si pamätám.
Milujem rozprávky, romantiku, sci-fi, fantasy, básne, drámu, krimi ale i horory.
Je dobré mať rozhľad. Netvrdím však, že každá kniha vám niečo do života dá.
Niektoré dokonca z toho života i uberú, hoci sú nazvané bestsellermi.
Proti gustu žiaden dišputát. Vy samy viete, čo vás emočne uspokojí. Plytké
knihy bez názorov síce dokážete stráviť, no zabudnete. A vy predsa
nechcete, aby vaši čitatelia zabudli. Preto je dobre sa najprv zorientovať v žánroch.
Vyberte si ten svoj. Nemôžete písať všetko!
5. Píšte.
Dokola. Neustále. Začínajte menšími textami. Píšte popisy k svojim fotkám
na sociálnych sieťach z vlastnej hlavy, píšte články na blog, píšte
recenzie na vami prečítané knihy, publikujte články pre internetové či tlačené denníky.
Skôr ako napíšete siahodlhý román, pokúste sa o napísanie kratšieho útvaru
ako je novela či poviedka. Veď ak si trúfate na masterpiece vo forme románu,
tak určite zvládnete i výzvu v podobe krátkej beletrie.
6. Čerpajte inšpiráciu
zo života. Buďte pozorovateľom. Choďte von a žite. Keď ste danú situáciu
prežili, viete ju vo svojom diele opísať vierohodnejšie. Ale i tu výnimka potvrdzuje
pravidlo. Sú žánre ako sci-fi a fantasy, kde je najdôležitejšie duševné
bohatstvo. Alebo máte iný nápad, ako sa v reálnom svete inšpirovať
čarodejníkmi a lietajúcimi drakmi? Nie! Drogy nie sú riešenie! :D
7. Ach, tá gramatika! Viete,
koľko slávnych spisovateľov má gramatiku na celkom biednej úrovni? Je ich mnoho!
Ako som už spomínala, lepšie by bolo naučiť sa japonsky, keďže naša krásna slovenčina
je celkovo náročná. Človek sa ju môže učiť celý život, no pri písaní textu sa preklep
stane aj najväčšiemu gramatickému machrovi. Nezdržujte sa teda gramatikou.
Nádych – výdych. Vy len píšte. Sústreďte sa na svoj text a emócie, ktoré
do neho vkladáte. Ostatok si nechajte na koniec. Svoj rukopis po dopísaní na
týždeň - dva odložte. Nechajte svoje oči i myseľ oddýchnuť. Potom sa
pustite do korekcie. Ak potrebujete pomôcť, nájdite si beta čitateľov, ktorí vám s korekciou pomôžu. Na profesionálnu úpravu textov tu však máme profesionálov
- zodpovedných redaktorov. Ich služby
využite v prípade, ak knihu chcete aj reálne vydať. Koľko takáto profi
úprava textu stojí? Menší román, ktorý má približne sto normostrán, stojí okolo
250€ a viac. Cena sa logicky líši podľa rozsiahlosti diela, ale i podľa
cenníka daného korektora.
8. Píšte vhodným jazykom pre
vaše dielo. Je jasné, že deťom nebudete písať rozprávky v hlaholike alebo
formou filozofických úvah. Intuitívne ale i cielene svoje vyjadrovacie
schopnosti prispôsobujte. V žánri romantika slaďte, v dráme strpčujte,
v horore strašte, v básnických zbierkach hlaďte, v sci-fi
prinášajte nové slová, predmety a situácie. V historických románoch sú
zase vítané archaizmy, staré formy konverzácií, dodržanie konvencií a historických
faktov. Jazykom tvoríte dej a náladu príbehu. Ak nepíšete beletriu dnešnej
doby, musíte študovať a písať vierohodne.
9. Slang a vulgarizmy v beletrii.
Tu sa môžu názory diametrálne líšiť. Slang i vulgarizmy však nie sú úplné
tabu a nie sú ani ničím neobvyklým. Je však dôležité, aby ste dodržali
pravidlá. Pokiaľ máte vo vašom diele rozprávača, nepôsobilo by to profesionálne,
ak by rozprával príbeh vášho románu krčmovým jazykom. Úplne iné je to však s ja
– rozprávaním, kde príbeh rozpráva hlavný hrdina a svojou slovnou zásobou
vyjadruje dej, ale i svoje emócie. Takisto je to i pri dialógoch. Keď
si to daná situácia vyžaduje, alebo samotný charakter vašej hlavnej, či
vedľajšej postavy, môžete ho/ju nechať nadávať a používať hovorovú až
nespisovnú reč.
10. On-rozprávač
je vševediaci. Ak ste zvolili tento typ rozprávania vášho príbehu pozor na
niektoré chyby, ktoré sa u mladých autorov nachádzajú. Tento typ
rozprávača jednoducho vie všetko. Opisuje situáciu presne, napríklad: Anna mala dvadsaťdva rokov a hlavu stále
v oblakoch. Nemôžete napísať: Anna
mala asi dvadsaťdva rokov, keď mala hlavu stále v oblakoch. Toto si
rozprávač v tretej osobe nemôže dovoliť. On to má vedieť presne, koľko má
postava rokov. Takýto opis situácie sa však v texte môže vyskytnúť ako
postreh v dialógu, kde danú vetu povie napríklad Annin sused, ktorý nevie
presne koľko má rokov a je iba pozorovateľom. On rozprávanie má svoje
výhody. Nezaťažujete čitateľa s toľkými emóciami hlavného hrdinu, keďže
rozprávač nemusí pitvať každučkú jednu myšlienku.
11. Hrajte sa s vetami,
experimentuje s jazykovými možnosťami. Používajte synonymá. Neopakujte tie
isté slová. Opisujte priamo, ale i prenesene pomocou metafor,
personifikácií či iných trópov. Dej posúvajte hlavne slovesami v činnom rode.
Mŕtve slovesá, alebo slovesá v trpnom rode nie sú úplne zakázané, ale
netreba s nimi preháňať (smejúc, kráčajúc, kričiac, lámajúc...). Pozor na
správne písanie priamej reči, na čiarky, bodky, otázniky a výkričníky.
Umelo nenaťahujte vety. Striedajte opisy s dialógmi. Udržujte napätie a akciu.
Hlavne píšte.
12. Pri
spisovateľskom bloku – občas sa to stane, že netušíte, čo napísať- píšte na papier. Je to staromódne, ale
efektívne. Notes, pero, šálka kávy a pokoj. Verte si. Možno vaša ruka
prebehne mozog.
To by bolo odo
mňa zatiaľ všetko. Pevne dúfam, že sa vám článok páčil. Ako som vyššie v úvode
spomínala, článok bude časom prepisovaný a aktualizovaný. Stále som vo
fáze učenia sa. Pri písaní je nutná vytrvalosť a chuť. Človek zo seba
brúsi diamant práve tým, že sa učí.
V pripravovanom
článku s vami nazriem do témy „Ako
vydať knihu“, kde sa s vami podelím o všetko, čo som sa na
seminári dozvedela. Žiaľ, musím vám prezradiť jedno – napísať knihu je oveľa
ľahšie, ako ju vydať. Viac v budúcom článku.
Zatiaľ vám z celého
srdca želám veľa inšpirácie a sily brodiť sa riekami v iných fiktívnych
svetoch. Kam sa nedá dostať na tomto svete, dá sa vo vlastnom, svojou rukou
napísanom.
Autor článku: Baja Dolce
Komentáre
Zverejnenie komentára